tekens aan de wand

Achter de muur

Hier geen teken aan de wand. Geen signaal, geen symbool, geen verwijzing. Alleen strenge rechtmatigheid. Veel verticale lijnen die een rechtstreekse verbinding met de hemel lijken te geven.
Toch... daar links, een wirwar van boomblaadjes. Een verwijzing naar de natuur, volumineus contrasterend met de harde bakstenen. Zwart kleurloos tegenover de roodgebakken helderheid. En daar rechts, een lantaarnpaal met gietijzeren krul. Door dit lichtbaken krijgen de kleine raampjes plots meer gewicht. Want ze zijn evenzeer getekend, uitgesneden, bedacht, ontworpen. Om de duisternis te bestrijden, zowel daarbinnen als daarbuiten. Zowel die van de duivel als die van de nacht.
Dit zijn de muren van de Scrovegni-kapel in Padua in de provincie Veneto, Italië. De beroemde kapel die de volledig intact gebleven serie fresco’s van de schilder Giotto di Bondone (1303-1305) bevat, de schilder gekend als Giotto. Deze verzameling fresco’s is een van de grootste monumenten aller tijden van de figuratieve kunst. Natuurlijk kent u hem van hét blauw van Giotto. Maar eigenlijk is hij de aartsvader van het stripverhaal. Hij verbeeldde elke scène uit de bijbel in een fresco waardoor het verhaal voor iedereen begrijpbaar werd en er naar verwezen kon worden. Waardoor elke interpretatie gelijk werd.
Achter de anonieme strengheid van deze muur bevindt zich een van ’s werelds grootste schatten. Niets verraadt de bijzondere aanwezigheid, niets laat de onwetende voorbijganger vermoeden dat achter deze frêle bakstenen wand een van de diepmenselijke zoektochten naar de oorsprong van ons bestaan verborgen ligt, het geheim van Giotto.

   
© 2006-2011 Copyright Michel Lafaille - alle rechten voorbehouden